Direktlänk till inlägg 2 augusti 2011

Gåvan jag fått

Av pingu - 2 augusti 2011 22:59

En gåva jag har fått är att kunna känna närvaro på sånt man inte ser dvs andar . Har länge trott när jag var yngre att det kanske är fel på mig . Men har märkt att varje gång jag flyttade så följde det efter mig . Nu på senaste åren då jag har fått det bekräftat att jag verkligen inte var tokig :) har det blivit mera acceptabelt från min sida .


Kommer från ett land där folket är mer eller mindre vidskeplig . Har blivit uppfostrad av olika släktingar då min mamma var alldeles för upptagen för att kunna ta hand om mig . Det var just då hon var inne på sin storhetstid med att skriva färdigt hennes bok . Men som sagt det har gjort mig till en stark person och min kära mormor har lyckats bra och min moster oxå . 


Har varit väldigt ensam som barn , men även som i vuxen ålder var man rätt ensam . Min dåvarande sambo som jobbade som matros och kom hem efter sex veckor gjorde ju inte livet lättare . Men jag kunde ju inte be honom att stanna hemma för kärleken ,det var hans passion och dt var ju klart att han skulle göra det som han vill göra . När jag var yngre levde jag för jobbet och bara jobbet . Man åt och sov och man jobbade . Någon fritid hade jag inte för man kan inte kalla soffhäng för fritid . Det var den tiden som jag isolerade mig mer och mer . Det här var ju många år tillbaka i tiden och då pratar jg om nittiotalet .


Hur som hellst , har kännt att jag inte har varit ensam i lägenheten och bara att ha den känslan , skrämmer en . Jag har inte kunnat ha ryggen mot dörren för det har alltid kännts som om någon står bakom mig och tittar . Jag ville alltid ha ryggen fri . Eller då när jag sover så har jag alltid massa kuddar som jag har pallrat upp vid sidan om mig för att inte kunna se nåting . Utifall att någon skulle komma på besök . Det låter ju helt sjukt ..min mormor har alltid sagt att man skall vara rädda för det man ser och inte för det man inte ser . Hon har en poäng där , men att ha någon i sitt hem och inte veta vem det är ...det är läskigt .


Min mormor dog förra året och jag tror inte att det var meningen att hon skulle gå bort än. Jag tror att det har varit folk inblandad i hennes död . Hon skulle inte gå bort än ,hon väntade på min mamma ,hon skulle komma ner en sista gång innan det var för sent . Men mina släktingar hennes eget kött och blod gjorde hennes liv kortare . Hon fick en spruta och sövdes ner ...sas det från en av mina morbröder som har varit rädd för att yppa ett litet ljud ifrån sig .Han är idag runt 40-50 och har gulsot ...Mina släktingar är inte så jätte rika och det skiljer en stor marginal mellan Sverige och Filippinerna .


Vi lever bra här och har en ljus framtid . Hade jag levt i mitt hemland kanske jag inte hade lika ljus framtid som jag har idag . I fattigdom klarar man sig inte långt . Det är dom rika som dominerar och man har även byggt en mur mellan det rika och det fattiga . Jag kan tacka min mamma för att hon tog mig till Sverige och hennes systrar så dom kunde få en bättre framtid . 


Men gåvan jag fått den kvarstår . Har fått reda på att när allting har lagt sig ner så skulle alltihopa bli ljusare . Jag har gåvan i släkten efter min döda mormor och att min äldsta son har även fått den gåvan att vara medial . Nu vet jag att han är lite för liten för att hantera det hela . Men jag förstår hans rädsla . Idag är jag starkare än vad jag var innan för många år sedan . Jag vet att min mormor har varit hem till oss på besök flera gånger . Hon har gjort saker så jag vet att det är hon , och Melvin har kännt hennes närvaro och han brukar leka med någon och tittar alltid mot hallen och vinkar . Jag tar det med ro . Jag hoppas en dag att kunna kommunicera med min mormor när den tiden är inne . 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av pingu - 8 augusti 2013 12:45

Som sagt ..har semester och det är den tredje veckan jag är i nu . Återstår en vecka kvar innan allvaret börjar på jobbet igen . Har inte varit iväg nånstans utan varit hemma . Har fått besök av mina svärföräldrar och Tomas syster med familj . Det ha...

Av pingu - 7 oktober 2012 21:24

Är strykning en slags terapi ??? Jo på sätt oh vist så är det ju det . Jag har strykit kläder och påslakan i två dagar och tittat på tv samtidigt . Ka tycka att det är avkopplande ,många kanske skulle kalla mig tokig . Man kan filosofera sig i det ma...

Av pingu - 1 oktober 2012 22:43

Som sagt så har min äldsta son insjuknat i MAGSJUKA . Han var in till oss säkert tre ggr inatt och det kändes som fem . Efter några ggr som jag klev upp och såg till honom varje gång han hade varit uppe så blev jag tröttare . Tröttare och grinigare ....

Av pingu - 27 september 2012 18:33

I måndags gick jag på Spinning-Styrka ,snacka om att det var jävligt jobigt . Hon som har det är ju så himla gullig ,gillar hennes pass . Men hon är även jätte trevlig .    Har bestämt mig för att jobba mycket med kroppen och lägga om kosten . Nu...

Av pingu - 9 september 2012 09:45

Lördag och på shcemat står att köpa hockeyklubba åt sonen . William fick en hel del pengar av släkten då han hade fyllt år . För sina pengar fick han köpa en ny hockeyklubba för ,en ny Bauer klubba blev det och en Bauer keps och lite tejp . Fotbollen...

Ovido - Quiz & Flashcards